شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

آزاده بهشتی: قیمت بنزین یکی از مباحث مهم در یک سال اخیر بوده‌است. یکی از دلایل آن هم موضوع مصرف بی‌رویه بنزین در ایران و بخصوص در پایتخت است.

به طوری که طبق آمارهای ارائه شده با وجود اینکه میزان برخورداری افراد از ماشین شخصی در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است، با این وجود مصرف بنزین در آن رقم کمی را به خود اختصاص نداده‌است.

علاوه بر این، در این مدت راه‌حل‌های مختلفی برای مقابله با این معضل و محدودکردن مصرف بنزین ارائه شده‌است که یکی از بحث‌ برانگیزترین آنها موضوع استفاده از کارت هوشمند و همچنین برداشتن سوبسید از بنزین و واقعی کردن نرخ آن بود.

اما گذشت زمان، تکلیف این راه‌حل‌ها را مشخص کرد. بعد از گذشت یک سال و حرف‌ها و حدیث‌های مختلف در مورد واقعی کردن بنزین زمانی که می‌بایست تکلیف همه چیز مشخص می‌شد، موضوع برداشتن سوبسید از بنزین منتفی و همه ترس‌ها و دلهره‌ها از افزایش یکباره قیمت آن و محدود شدن استفاده از بنزین از بین رفت و این اتفاق به اجرایی شدن تبصره 13 که مدت‌هاست در میان حرف‌ها خاک می‌خورد، موکول شد.

احتمال ثابت ماندن نرخ بنزین در سال جاری که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شد، حاکی از این موضوع بود که تنها در زمان عملی شدن تبصره 13 قانون بودجه سال‌جاری احتمال دو نرخی شدن بنزین وجود دارد.

در واقع مهم، نحوه مصرف انرژی و بهینه مصرف کردن آن است که متأسفانه در کشور ما اکثر مردم این مسئله را یاد نگرفته و عمل نمی‌کنند و همین موضوع، باعث افزایش روز افزون مصرف بنزین و دیگر منابع انرژی شده‌است. 

از سوی دیگر نمی‌توان بدون کارشناسی بنزین را دو نرخی و سهمیه‌بندی کرد؛ چون موجب افزایش راندمان تورم در کشور می‌شود و متعاقب آن، قیمت اجناس نیز بدون ملاحظه افزایش پیدا خواهد کرد.

به هر حال دولت و مجلس تا پایان آذرماه سال‌جاری شرکت ملی نفت ایران را موظف به واردات بنزین کرده و اگر وضعیت بنزین مشخص شود، از ابتدای دی ماه شکل اجرایی به خود می‌گیرد.

کد خبر 6325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز